Hva som skjer innen universell utforming i Norge
Universell utforming bidrar til en bærekraftig framtid
|
Konferansen Universal Design 2024 ble arrangert i Oslo 20.–22. november. Temaet for konferansen var hvordan vi gjennom universell utforming kan skape en bærekraftig og rettferdig framtid for alle. Gjennom de tre dagene møttes forskere og praktikere fra hele verden til erfaringsutveksling innen en lang rekke temaer knyttet til universell utforming. FNs bærekraftsmål var sentrale. |
|
|
Fire år som rullestolbruker ble inspirasjon til masteroppgave |
| |
|
Etter en alvorlig ulykke ble beinet til Josephine Rees så skadet at det tok fire år før hun var rehabilitert. I fire år var hun avhengig av rullestol for å komme seg rundt. Disse erfaringene ble inspirasjon til hennes masteroppgave om universell utforming av kollektivtransport i Amsterdam. Hvordan opplevdes kollektivtransporten for rullestolbrukere? Svaret etter intervjuer med rullestolbrukere var at framkommeligheten var avhengig av både menneskelige og fysiske forhold. Når både assistanse og universell utforming var på plass, opplevdes transporten som positiv og avslappende, men tilsvarende negativt når reisekjeden ble brutt av ødelagte heiser og annet utstyr eller manglende forståelse fra kollektivpersonell. Etter avsluttet utdanning ble Rees videre inspirert til å lage et nettsted som gir oversikt om framkommeligheten for rullestolbrukere i byen.
|
|
|
Inkluderende toalettløsninger i India
|
| |
|
Offentlige toaletter er en grunnleggende del av bymiljøet, og dekker et essensielt behov for alle. Rent vann og gode sanitærforhold er også ett av FNs bærekraftsmål. Fremdeles har 15 % av Indias befolkning ikke tilgang til toalett, og landet har satt i gang en stor satsing for å bedre forholdene. Forskerteamet Divyang Purkayastha og Gaurav Raheja har sett på hvordan universell utforming kan forbedre offentlige toaletter i India. Studien satt søkelys på kulturelle og sosiale barrierer som ekskluderer sårbare grupper, inkludert kvinner og personer med funksjonsnedsettelser. Forskerne foreslår løsninger som kombinerer tilgjengelighet, kostnadseffektivitet og lokal tilpasning, modulær design og bruk av bærekraftige materialer. Resultatene viser hvordan design som respekterer både funksjonalitet og kulturell kontekst kan skape bedre tilgang for alle. Ved siden av å se på toaletter i relasjon til de tradisjonelle syv prinsipper for universell utforming, ble også ulike fasiliteter sett opp mot Indias fem prinsipper for universell utforming (UDIP) som også innlemmer kulturell kontekst. Design av offentlige toaletter må derfor ta hensyn til lokale skikker, som behovet for vannbasert rensing framfor papir i India. (Les om prosjektet i Proceedings side 42)
|
|
|
Dikt kan si mer enn et forskerintervju |
|
|
|
Den danske sosiologen Olivia Dahl presenterte i konferansens avsluttende sesjon et prosjekt gjennomført sammen med den danske poeten Caspar Eric hvor de inviterte personer med Cerebral Parese (CP) til å delta i samskriving av dikt om deres erfaringer med CP. Sammen grunnla de «The School for Crip Poetry» hvor de har laget rom for personer med funksjonsvariasjon å uttrykke sine erfaringer med ekskludering, utilgjengelighet og stigmatisering gjennom poesi. Deltakerne får en setning som de skal fullføre med sine egne erfaringer, slik som for eksempel «Jeg husker …». Dette ble til poesi som høstet stor applaus etter presentasjonen på konferansen.
Jeg husker de mente at jeg kunne lære å spise med skje Jeg husker de mente at jeg kunne lære hva som helst Jeg husker at jeg alltid hadde øyne i nakken for å sjekke hvordan jeg selv gikk Jeg husker at moren min kjeftet på meg hvis jeg ikke snakket tydelig Jeg husker jeg forsøkte å passe inn Jeg husker at jeg var en byrde |
|
|
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Postboks 2233, 3103 Tønsberg Besøksadresse: Fredrik Selmers vei 3, Oslo
Meld meg av nyhetsbrevet |
|
|
|