– Akkurat nå går vi gjennom status for de ulike digitale tjenestene og oppdaterer mange av tilgjengelighetserklæringene. Vi har rundt 55 slike erklæringer totalt. Med innføringen av EUs webdirektiv fikk vi etter hvert 13 nye WCAG-krav å forholde oss til fra 1. februar 2023, i tillegg til et krav om å ha en tilgjengelighetserklæring som beskriver status for løsningen. Erklæringen skal oppdateres jevnlig, minst én gang i året, og siden kravet trådte i kraft på denne tiden av året, er det nå stor aktivitet for å sikre at alle erklæringer er oppdaterte.
– Vi har valgt å ha én erklæring per publikumsløsning, slik at det til sammen blir rundt 55 akkurat nå. Den mest kjente løsningen for folk flest er nok skattemeldingen, som snart sendes ut, men vi har også en rekke andre tjenester som skattekort, skattekalkulator og folkeregister. I tillegg jobber vi med å reetablere Altinn-skjemaene våre på vår egen plattform på grunn av saneringen av Altinn 2. Dette er en stor oppgave og vil føre til mange flere nye tilgjengelighetserklæringer som skal vedlikeholdes.
– Høsten 2020 hadde vi tilsyn fra Tilsynet for universell utforming av IKT (Uu-tilsynet) på skattemeldingen. De fant fem brudd på kravene. Det førte til noe negativ oppmerksomhet, men det var veldig interessant å være med på et tilsyn. Jeg har jobbet i Skatteetaten i fem år og er foreløpig den eneste som jobber utelukkende med universell utforming. Samtidig er det mange ansatte som har universell utforming som tilleggskompetanse og bidrar godt på dette. Dette er vi helt avhengig av for å ivareta brukerne våre. Vi ønsker å bygge en kultur for universell utforming, der vi jobber med universell utforming fra start, har et kontinuerlig fokus på temaet og hvor hvert team er ansvarlig for sine egne tilgjengelighetserklæringer. Jeg følger dem opp, ser at de holder seg á jour og svarer på spørsmål. Dermed jobber jeg både med små, men viktige detaljer, for eksempel koding av komponenter og semantikk, og mer overordnet med kulturbygging rundt universell utforming. Vi er en stor organisasjon med mange ansatte, hyppige omorganiseringer, folk som slutter og nye som begynner, så det å få alle til å dra i samme retning er en omfattende, men viktig oppgave. Det som motiverer meg aller mest, er å se at brukerne våre stadig får bedre tjenester av høyere kvalitet – ikke minst med tanke på universell utforming.